تلفن سایت

تغییر سیاست ساخت و ساز مسکن مهر

تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۹۲

تغییر سیاست ساخت و ساز مسکن مهر

معاون وزير راه‌وشهرسازي با ابلاغ ماموريت‌های جديد و سياست‌هاي لازم‌الاجرا براي شهرهاي جديد گفت: دولت آمادگي دارد منابع ارضي موجود در شهرهاي‌ جديد را در قالب مشاركت با سرمايه‌گذاران، واگذار كند و مديران شهرهاي‌جديد لازم است بدون نگراني بابت ميزان بُرد طرف مقابل در نسبت مشاركت، پيش‌بيني سود معقول را براي سرمايه‌گذار فراهم كنند تا امكان انتقال سرمايه‌‌هاي تجاري از جاهايي مثل تهران به سمت اين شهرها وجود داشته باشد. نريمان سياست دوم را تنظيم كيفيت زندگي و ظرفيت‌سازي براي پذيرش همه 10 دهك اجتماعي در شهرهاي جديد به‌خصوص اطراف تهران عنوان كرد.
صدور دستور جذاب‌سازی شهرهای جديد برای سكونت‌ و سرمايه‌گذاری
بسته جديد ساخت مسكن
 معاون وزير راه‌وشهرسازی: منابع ارضی دولت در قالب «مشاركت» با بخش‌خصوصي تبديل به ساختمان‌های مسكوني برای دهك‌های 1 تا 10 مي‌شود.
 چراغ سبز به سرمايه‌گذاران تجاري در شهرهاي‌جديد با شرايط برد-برد؛ برنامه رقابت در كيفيت‌زندگي بين بهترين نقاط پايتخت و اطراف كلان‌شهر تهران
معاون وزير راه‌وشهرسازي در امور شهرهاي‌جديد 4 روز پس‌از آنكه دستور توقف عضو‌گيري از متقاضيان طرح مسكن‌مهر را صادر كرد، به تشريح جزئيات سياست‌هاي تازه دولت در خصوص نياز مسكن منبعث از كلان‌شهرها پرداخت تا مشخص شود تدابير دولتي براي پاسخ به تقاضاي مسكن باز هم از دروازه شهرهاي‌جديد عبور مي‌كند، البته نه با سبك‌وسياق گذشته.
در برنامه‌اي كه تركيب تازه هيات‌مديره شركت عمران شهرهاي‌جديد تدارك ديده و بخش‌هايي از آن صبح پنج‌شنبه از زبان مديرعامل اين شركت در جريان بازديد از شهر جديد پرديس اعلام شد، آمده است: ماموريت اصلي شهرهاي‌جديد كه گفته مي‌شود در سال‌هاي اخير مورد كم‌توجهي واقع شده، بايد از نو در دستور كار مديران عامل اين شهرها قرار بگيرد طوري كه بدون از دست دادن بيشتر زمان، لازم است در شهرهاي‌جديد «تنظيم كيفيت زندگي و ظرفيت‌سازي مسكن براي همه دهك‌هاي 10گانه» و همچنين «ايجاد شرايط برد-برد اقتصادي براي رغبت سرمايه‌گذاري بخش‌خصوصي» توسط مديران اين شهرها فراهم شود.
بارگذاری شتاب‌زده و وقت‌گير
محسن نريمان، معاون وزير راه‌وشهرسازي و مديرعامل شركت عمران شهرهاي‌جديد با تاكيد براينكه بارگذاري شتاب‌زده در مسكن‌مهر، هم‌اكنون 95درصد وقت دولت در حوزه مربوط به شهرهاي‌جديد را صرف خود كرده است، گفت: مجموعه مديران شهرهاي‌جديد ضمن اينكه نبايد كارگاه‌هاي ساختماني مسكن‌مهر و تعهدات منتقل‌شده از دولت قبل را تعطيل كنند، لازم است براي چشم‌انداز 4سال آينده 18 شهرجديد، برنامه‌ريزي منطبق با ماموريت‌هاي از پيش‌تعريف شده داشته باشند. در پي تغييرات به‌وجود آمده در تركيب هيات‌مديره شركت شهرهاي‌جديد و حضور سه عضو تازه شامل ميرمحمد غراوي دبير سابق شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور، محمود ميريان موسس و با سابقه‌ترين فرد در پست معاونت شهرهاي‌جديد و همچنين حبيب‌ا... طاهرخاني طراح شهري و از مديران‌كل حوزه برنامه‌ريزي شهرداري تهران در اين تركيب، بنا شده است ظرفيت‌هاي مغفول بخصوص در سه شهرجديد اطراف تهران از طريق سياست‌هاي كارآمد به كار گرفته شود.
آنچه در طول همه سال‌هاي گذشته از تاسيس و احداث شهرهاي‌جديدي همچون پرند و پرديس – نقاط هدف دولت يازدهم براي تنظيم بازار مسكن تهران- در اين مناطق ساخته شده است، فقط براي 3 الي 5 دهك اجتماعي قابل مصرف بوده، ضمن اينكه در حال حاضر سطح غالب زمين‌‌هاي استفاده‌شده در اين شهرها را ساختمان مسكوني تشكيل مي‌دهد و كاربري اختصاص‌داده شده به انواع خدمات رفاهي، در كمترين حد ممكن قرار دارد.
در اين ارتباط، سياست مديرعامل وهيات‌مديره شركت عمران شهرهاي‌جديد براي تحول در وضع موجود شهرهاي‌جديد، قرار است به دو صورت عملياتي شود.
دو سياست لازم‌الاجرا در شهرهاي‌جديد
معاون وزير راه‌وشهرسازي پنج‌شنبه گذشته در پرديس، اعلام كرد: دولت آمادگي دارد توسعه فضاهاي مورد نياز ساكنان شهرهاي‌جديد همچون مراكز تجاري، فرهنگي، آموزشي و تفريحي را در قالب مدل برد-برد به بخش‌خصوصي واگذار كند. در اين مدل، قطعات زمين‌ متعلق به دولت در شهرهاي‌جديد به شكل مشاركت با سرمايه‌گذار، قابل واگذاري خواهد بود.
نريمان با تاكيد براينكه اين فضاها بايد به سرعت تامين شود، از مديران شهرهاي‌جديد خواست، براي جذب سرمايه‌گذار چراغ‌سبز نشان دهند و نگران بُرد طرف مقابل در نسبت مشاركت نباشند چون اگر سرمايه‌گذاران تجاري، پيش‌بيني كسب سود معقول از فعاليت در شهرهاي‌جديد را نداشته باشد، محل سرمايه‌گذاري‌شان را از جاهايي مثل تهران به اين نقاط منتقل نخواهند كرد.
معاون وزير همچنين تصريح كرد: شهرهاي‌جديد اطراف تهران بايد قابليت جذب همه دهك‌هاي ساكن شهر تهران را براي سكونت داشته باشد. براي اين منظور علاوه براينكه، خدمات رفاهي و شهري در شهرهاي‌جديد از طريق ايجاد رغبت سرمايه‌گذاري، به سطح قابل رقابت با خدمات محله‌هاي شمال تهران خواهد رسيد، طراحي‌هاي بهتري براي ساخت مسكن مخصوص دهك‌هاي مختلف، به زودي تصويب و به اجرا درخواهد آمد.
نريمان تاكيد كرد: ساخت سري جديد مسكن‌مهر و ايجاد ظرفيت جديد در اين طرح از تاريخ 12 مرداد سال جاري با استقرار كامل دولت يازدهم و تيم جديد در وزارت راه‌وشهرسازي، تعطيل شد، اما اين تعطيلي به معناي توقف توليد مسكن در عرصه‌هاي ديگر نيست. هم‌اكنون هيات‌مديره شركت عمران شهرهاي‌جديد، مشغول مطالعه شيوه جديد توليد مسكن براي متقاضيان كلان‌شهرها است. در اين شيوه، متناسب با درخواست سرمايه‌گذار ساختماني، منابع ارضي دولت در شهرهاي‌جديد به صورت مشاركت با سرمايه‌گذار –زمين سهم دولت و هزينه ساخت سهم شريك- تبديل به آپارتمان مي‌شود و دست‌آخر واحدها را با مالكيت تحويل خريداران خواهيم داد. مديرعامل شركت عمران شهرهاي‌جديد گفت: در مدل جديد ساخت مسكن، وام 4درصد مسكن‌مهر داده نخواهد شد.
نريمان در ادامه نشست صبحگاهي با اعضاي هيات‌مديره خود در شهر جديد پرديس، افزود: رسالت ما در مديريت شهرهاي‌جديد تبديل اين مناطق به شهر سالم با هويت سالم و روابط‌اجتماعي سالم است كه براي اين منظور بايد علاوه بر دو ماموريت پيش‌رو، اقدامات ديگري هم انجام شود.
وي از جمله اين اقدامات را تامين فضاي‌سبز به اندازه دو برابر فعاليت‌هايي كه تاكنون در اين حوزه انجام شده است، عنوان كرد و گفت: زمين‌هاي سبز و محيط‌هاي گردشگري در لابه‌لاي انبوه ساختمان‌هاي مسكوني در اين شهرها، يكي از محرك‌هاي قوي انتقال جمعيت و جذابيت سكونتي خواهد شد. در همين ارتباط ظرف چند روز آينده بخشنامه اقدام مضاعف براي فضاي سبز را به مديران شهرهاي‌جديد ابلاغ خواهيم كرد.
آمادگی پردرآمدهای تهران برای مهاجرت به شهرهاي‌جديد
حبيب‌ا... طاهرخاني عضو جديد هيات مديره شركت عمران شهرهاي جديد در بازديد از شهر جديد پرديس، گفت: در حال حاضر شرايط زيست‌محيطي زندگي در گرانترين نقاط تهران به دليل ترافيك، آلودگي هوا و تراكم بالاي جمعيت و ساختمان، به شدت پايين آمده است و طبقه پردرآمد كلان‌شهرها اگر بستر سكونتي در شهرهاي‌جديد فراهم باشد، آمادگي مهاجرت به اين مناطق را دارند. وي افزود: در شهرهاي جديد بايد كیفيت زندگي متفاوتي از كلان‌شهرها عرضه شود و در حوزه‌هاي اجتماعي، رفاهي و فرهنگي بايد ‌نظر ساكنان فعلي شهرهاي‌جديد توسط مديران جمع‌آوري شود و نقاط ضعف مورد بررسي قرار گيرد.
مسكن‌مهر به شكل قبل واگذار نمي‌شود
معاون وزير راه‌وشهرسازي در پايان بازديد از 80 هزار واحد مسكوني‌مهر در دست احداث در پرديس، شيوه افتتاح و تحويل مسكن‌مهر در دولت يازدهم را به اين شكل خطاب به پيش‌خريداران اعلام كرد: در پرديس شاهد هستيم انبوه برج‌هاي 15 طبقه مسكن‌مهر ظرف يكسال گذشته احداث شده و بالا آمده است و چنين فعاليت ساختماني در تاريخ ساخت‌وساز در كشور بي‌سابقه بوده است، اما نگاه دولت يازدهم به اين موضوع نگاه كالبدي نيست، اين واحدها بدون محوطه‌سازي و خدمات جانبي قابليت تحويل و سكونت را ندارد. همين الان در پرديس امكان افتتاح يك هزار مسكن‌مهر وجود دارد، اما فاقد امكانات سكونتي هستند، بنابراين در ظرف زماني مشخص، سعي مي‌شود خدمات زيربنايي و روبنايي برقرار شده و همه پروژه‌هاي مسكن‌مهر در شهرهاي‌جديد حداكثر تا 5/2 سال آينده تحويل صاحبانشان خواهد شد.
«پرديس» قطب گردشگری تهران
فشار تقاضاي مسكن در دولت قبل آن هم در دوره‌اي (اواخر سال90) كه ظرفيت پيش‌فروش مسكن‌مهر در «پرند» به عنوان تنها نقطه درگير ساخت‌وساز ارزان‌قيمت براي متقاضيان تهراني‌ تكميل شده بود، شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور را بر آن داشت، كاربري منطقه‌اي در حريم شرقي پايتخت را كه تا آن زمان جزو منابع‌طبيعي محسوب مي‌شد، به كاربري مسكوني تبديل كند.
با مصوبه دو سال پيش شوراي عالي شهرسازي، منطقه «دره‌بهشت» با مساحتي حدود 800 هكتار جزو منابع ارضي وزارت راه‌وشهرسازي قرار گرفت و يكسال بعد، براي ساخت سري جديد مسكن‌مهر در شهر جديد پرديس، به زمين 99ساله تبديل شد.  در حال حاضر در پرديس 80 هزار مسكن‌مهر در حال ساخت است كه سهم «دره‌بهشت» از اين تعداد، 30 هزار واحد مسكوني است. در محدوده «دره‌بهشت» با اين حال، حدود 300 هكتار زمين، هنوز زير بار مسكوني نرفته و آن‌طور كه مديرعامل شهر جديد پرديس مي‌گويد، اين مساحت دست‌نخورده از دره‌‌بهشت مي‌تواند براي ساخت بزرگ‌ترين شهرك توريستي‌-تفريحي و قطب گردشگري تهران مورد استفاده قرار بگيرد. براي قسمت بكر محدوده «دره‌بهشت» گزينه ديگري هم پيشنهاد شده است و آن، ساخت‌وساز براي دهك‌هاي پردرآمد در قالب مدل مشاركتي است.
دیروز مهدي هدايت مديرعامل شهر جديد پرديس ميانگين پيشرفت فيزيكي مسكن‌مهر در اين شهر را بيش از 30 درصد اعلام كرد.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت