تلفن سایت

برج‌سازی در زير زمين‌های شهرك‌غرب

تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۹۲

برج‌سازی در زير زمين‌های شهرك‌غرب
«وحشت» ريزش در گودبرداری از جنوب به شمال تهران رسيد
گود «ايران‌زمين» چگونه ريخت؟
با ريزشي كه بامداد پنج‌شنبه در گود ساختماني فعال در فاز يك شهرك‌غرب اتفاق افتاد، مي‌توان گفت: فاز وحشت گودبرداري، از نقاط فرسوده و جنوبي شهر تهران در حال انتقال به نقاط بكر و مرغوب شمال پايتخت است.
محل سابق مركز تجاري ايران‌زمين در فاز يك شهرك‌غرب، يكسال پيش براي احداث برج 28 طبقه چندمنظوره، به يك سرمايه‌گذار واگذار شد. طراحي خاصي كه براي ساخت برج ايران‌زمين با 10 طبقه منفي (زير زمين) و 18 طبقه در بالاي زمين در نظر گرفته شده، مجموعه عمليات ساختماني در اين محل را ظرف يكسال گذشته صرف گودبرداري تا عمقي حدود 40 متر كرده است. اين گود عظيم در ساعات اوليه روز پنج‌شنبه از قسمت شرق ريزش كرد و حفره‌اي تقريبا با همين عمق در خيابان ايران‌زمين حدفاصل محل گود و خانه‌هاي ويلايي شمال خيابان به وجود آورد.
ريزش گود «ايران‌زمين» با اغلب گودبرداري‌هاي ناكامي كه در دو سه سال گذشته در تهران اتفاق افتاده، يك تفاوت اساسي دارد. تا پيش‌از اين، عمده ريزش‌ها ماحصل گودبرداري‌هايي بود كه ساختمان فرسوده «كلنگي» را به گود نامقاوم تبديل مي‌كرد و در نتيجه باعث ريزش ساختمان مجاور محل گود مي‌شد. اما در گود «ايران‌زمين»، نياز به ايجاد فضاي «عميق» در زير زمين براي احداث طبقات منفي، باعث شده گودبرداري تا ارتفاع 40 متر پايين‌تر از سطح زمين، انجام شود.
درباره حادثه ريزش خيابان ايران‌زمين، چند ساعت پس از ريزش، توسط يكي از مسوولان آتش‌نشاني اعلام شد، دليل ريزش شكستگي لوله آب و سست‌شدن خاك بوده است!
اما دليل شكستگي لوله درست در مجاور گودبرداري، حتما نياز به تحقيقات بيشتري از سوي شهرداري تهران و سازمان نظام مهندسي تهران دارد. سال گذشته اهالي برج‌ها و خانه‌هاي ويلايي خيابان ايران زمين، در نامه‌اي خطاب به شخص شهردار تهران، خواستار پيگيري بابت علت گودبرداري در محل سابق مركز تجاري ايران‌زمين شدند و حتي با اشاره به ترك‌هايي در ديوار ساختمان‌هايشان، سعي كردند هشدارهاي لازم را بابت لزوم رعايت احتياط‌هاي فني به عوامل ساخت، بدهند.
با اين حال، قضاوت درباره علت حادثه پنج‌شنبه تا پيش از اعلام رسمي نهادهاي مسوول، قابل استناد نيست.
از روزگذشته در بخش‌هايي از خيابان ايران زمين، حالت فوق‌العاده اعلام شده و از سكونت افراد در خانه‌هايشان به دليل احتمال نشست مجدد خيابان و ريزش ساختمان‌هاي مجاور گود ايران‌زمين، ممانعت به عمل مي‌آيد. روز گذشته رضا حيدريون معاون خدمات مهندسي سازمان نظام مهندسي ساختمان تهران درباره گود «ايران‌زمين» گفت: سازمان نظام مهندسي از سال گذشته با تغيير اعضاي هيات‌‌مديره، ماجراي ريزش‌هاي مكرر گود‌برداري‌هاي تهران را در دستور كار قرار داد و به گزارش‌هاي مردمي در اين خصوص حساس شد.
گود ايران‌زمين نيز سال گذشته بعد از دريافت گزارش‌هاي متعدد از اهالي محل، مورد رسيدگي سازمان قرار گرفت؛ طوري كه بيش از 7 جلسه كارشناسي در سازمان براي اين پروژه برگزار شد و در خرداد و تير امسال، سازمان نظام مهندسي تهران در نامه‌اي به شهرداري، گود ايران‌زمين را جزو گود‌هاي پرخطر اعلام كرد و حتي شهرداري نيز پيرو مكاتبات ما، دو بار اخطار كتبي به عوامل پروژه داد. حيدريون تصريح كرد: معمولا زماني كه گودبرداري آن هم در گود‌هاي بزرگي همچون پروژه ايران‌زمين، گود پرخطر و مشكل‌دار شناخته مي‌شود، شهرداري عوامل پروژه را مكلف مي‌كند همه عمليات عمراني و ساختماني در محل گود را به جاي ايجاد فونداسيون، صرف تحكيم ديواره‌هاي گود كند.
حيدريون افزود: در اين پروژه، عوامل در روزهاي قبل، با اخطاري كه دريافت كرده‌ بودند، مشغول تحكيم گود بودند.
تعداد گودبرداري‌هاي عظيم در ساير نقاط شهرك‌غرب از سال گذشته افزايش پيدا كرده و زمين‌هاي بزرگي كه سال‌ها بدون استفاده در اين محله، رها شده بودند با واگذاري به شركت‌هاي ساختماني، در حال تبديل شدن به برج‌هاي 20 تا 30 طبقه هستند.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت