تلفن سایت

طرح دوفوريتی «حفاظت شهرداری از پارك‌های تهران»

تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۹۲

طرح دوفوريتی «حفاظت شهرداری از پارك‌های تهران»

 اعضاي شوراي‌شهر تهران روز گذشته با تاكيد براينكه كلان‌شهر تهران به عارضه‌هايي همچون كمبود سرانه فضاهاي سبز، رشد جمعيت، ساخت‌وسازهاي انبوه و آلودگي هوا دچار شده است، طرح دوفوريتي «حفاظت شهرداري از پارك‌هاي تهران در مقابل فروش يا تجاوز ساختماني» را مورد بررسي قرار دادند و به دليل آنچه اهميت و لزوم دقت در نحوه تصويب طرح عنوان شد، كار تصويب‌نهايي آن را به جلسات بعد موكول كردند. طرح مذكور به دنبال ابهام مديريت‌شهري تهران نسبت به سرنوشت مصوبه سال گذشته دولت درخصوص فروش پارك‌پرديسان، در شورا مطرح شده است.
طرح دو فوريتي شوراي‌شهر براي كاهش عارضه‌های زيست‌محيطي پايتخت
مقابله با فروش «پارك» در تهران
 شهرداري‌تهران ملزم مي‌شود از پارك‌هاي تهران به خصوص پارك‌پرديسان در مقابل تجاوزهاي ساختماني محافظت كند
ابهام شوراي‌شهر تهران نسبت به تصميمي كه دولت قرار است براي «پارك پرديسان» اتخاذ كند، باعث شد اعضاي شورا روز گذشته طرح حفاظت از پارك‌هاي تهران را با هدف كاهش عوارض ناشي از چهار نوع عارضه زيست‌محيطي در پايتخت، مورد بررسي قرار دهند.
اين طرح كه براي كوتاه‌كردن دست بسازوبفروش‌ها از همه پارك‌هاي سبز تهران از جمله بزرگ‌ترين پارك شهر –پارك پرديسان- تنظيم شده، در صورت تصويب در شوراي‌شهر، شهرداري را مكلف مي‌سازد براي حفاظت از پارك‌ها طرح جامع ارائه كند و هر شش ماه يكبار، گزارش عملكرد شهرداري‌هاي مناطق درباره نحوه حفاظت از پارك‌ها از جمله پارك پرديسان را به شورا ارائه كند.
اعضاي شوراي‌شهر با تاكيد بر اينكه كلانشهر تهران به عارضه‌هايي همچون كمبود سرانه فضاهاي سبز، رشد جمعيت، ساخت‌ و سازهاي انبوه‌ و آلودگي هوا دچار شده است، اقدام به تدوين طرح حفاظت از پارك‌هاي تهران را كرده‌اند و روزگذشته در جريان بررسي اين طرح، به خاطر آنچه اهميت و لزوم دقت در طرح عنوان شد، به دو فوريت تصويب آن راي ندادند تا به صورت عادي مورد بررسي قرار گيرد.
شورای شهر تهران به دو فوریت طرح حفاظت از پارک پردیسان رای نداد و حتي در مرحله بعد نیز به دلیل اعتقاد برخی از اعضا برای داشتن فرصت بررسی بیشتر یک فوریت طرح نیز رای نیاورد و در نهایت به عنوان یک طرح عادی در دستور کار کمیسیون‌های شورا قرار گرفت.
 اعضای شورای شهر تهران در جلسه علنی روزگذشته برای دومین بار طرح حفاظت از پارک پردیسان را در صحن علنی مورد بررسی قرار دادند(بار اول در شورای شهر سوم به تصویب اعضا رسیده بود).
پس از لغو مصوبه دولت دهم در خصوص فروش پارک پردیسان توسط ریاست جدید سازمان محیط زیست در هفته گذشته، شورای شهر تهران به منظور پیگیری طرح حفاظت از پارک پردیسان مصوب شورای شهر سوم که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته بود، طرح دوفوریتی حفاظت از این پارک را در دستور کار خود قرار داد.
در متن طرح حفاظت از پارک پردیسان آمده است: با توجه به کمبود سرانه فضای سبز و درختان شهر تهران، گسترش جمعیت و ساخت‌ و ساز و معضل آلودگی هوای تهران، نقش پارک و درختان شهر تهران در کاهش عوارض مذکور غیرقابل انکار است. از این رو حفاظت از پارک پردیسان به عنوان تنها پارک اکولوژیک شهر تهران ضروری به نظر می‌رسد. در ادامه متن آمده است:
از سازمان محیط زیست خواسته می‌شود که پارک پردیسان به عنوان تنها پارک اکولوژیک شهر تهران با همکاری شهرداری تهران حفظ شود و طرح جامع حفاظت از پارک به روزرسانی شود. علاوه بر این شهرداری مکلف شده است با همکاری سازمان محیط زیست از پارک پردیسان به عنوان میراث اکولوژیک شهر تهران حفاظت کند و گزارش‌های آن هر شش ماه یکبار به شورای شهر ارائه شود.
این طرح که به امضای 10 تن از اعضای اصلاح طلب شورای شهر رسیده بود به دلیل وجود اشکال آیین‌نامه‌ای مبنی بر اینکه طرح فوریتی باید به امضای نصف اعضای شورا به علاوه یک نفر برسد از شکل دو فوریتی خارج شد.
مخالفان طرح: ضروری نیست!
مهدی چمران عضو شورای شهر تهران در بیان علت مخالفت خود با دو فوریت طرح حفاظت از پارک پردیسان گفت: این طرح یکبار در شورای شهر سوم تصویب شده است و نیازی به طرح دوباره آن نیست.
او ادامه داد: در این مصوبه به دولت پیشنهاد شد تا مصوبه مربوط به دخل و تصرف در پارک پردیسان را لغو کند اما این مصوبه تاکنون لغو نشده و در عین حال هنوز اجرایی هم نشده است.
چمران تاکید کرد: دولت در مصوبه‌ای تاکید کرده بود با مشارکت بخش خصوصی 100 میلیارد تومان برای تجهیز پارک پردیسان هزینه کند، اما تاکنون این اقدام نیز صورت نگرفته است. علیرضا دبیر دیگر عضو شورا نیز اظهار کرد: اگرچه خود من با اساس این طرح موافقم  اما معتقدم نیازی به طرح آن به شکل دو فوریت نیست.
او اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنم این طرح به صورت یک فوریت مطرح شود چون باید روی آن کار کارشناسی صورت گیرد.
پرویز سروری دیگر عضو شورا با اشاره به وجود اشکال آیین‌نامه‌ای برای طرح دو فوریتی حفاظت از پارک پردیسان اظهار کرد: بنا بر آیین‌نامه شورا هر طرح دو فوریتی برای طرح در صحن باید امضای نصف اعضا به علاوه یک عضو شورا را داشته باشد اما این طرح فقط 10 امضا دارد.
تذکر رییس شورا
احمد مسجد جامعی رییس شورای شهر تهران خطاب به ایراد وارد شده از سوی چمران عنوان کرد: دولت جدید هفته گذشته مصوبه فروش پارک پردیسان را لغو کرد و در حال حاضر این مشکل حل شده است.
موافقان طرح: تجهیز پارک پردیسان در دستور کار قرار گیرد
احمد حکیمی پور از اعضای امضا کننده این طرح، تصریح کرد: هر قدمی که در این رابطه برداشته شود به مردم کمک خواهد شد چون اگر قرار بود مصوبه قبلی ضمانت اجرایی داشته باشد تاکنون به آن توجه شده بود. او افزود: با این طرح به دولت کمک می‌کنیم تا از فروش پارک پردیسان در هر زمان جلوگیری شود. اسماعیل دوستی دیگر عضو موافق این طرح نیز تاکید کرد: روزانه عده زیادی از مردم برای گذراندن اوقات فراغت خود به این پارک می‌روند اما برای این پارک امکانات خاصی دیده نشده است و اگر شهرداری تهران در این پارک خرج کند کسی نمی‌تواند آن را بفروشد.
مسعود سلطانی فر نیز پیشنهاد داد تا در قالب این طرح نحوه همکاری و سرمایه‌گذاری شهرداری تهران مشخص شود.
علیرضا دبیر نیز پیشنهاد داد تا شورای شهر شهرداری را مکلف کند هر طور شده با سازمان محیط زیست توافق کند و پارک پردیسان را از آنها تحویل بگیرد.
پس از بیان نظرات موافق و مخالف، طرح از شکل دو فوریت به دلیل اشکال آیین‌نامه‌ای خارج شد. در نوبت بعدی رای‌گیری اکثریت اعضا به یک فوریت طرح حفاظت از پارک پردیسان نیز رای ندادند. به این ترتیب طرح حفاظت از پارک پردیسان به شکل عادی در دستور کار شورا قرار گرفت.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت