تلفن سایت

تعهدات جدید در ساخت پروژه های سکن مهر

تاریخ ۹ مهر ۱۳۹۲

تعهدات جدید در ساخت پروژه های سکن مهر

وزارت راه‌وشهرسازي تصميم گرفته براي سبك‌سازي مسير انجام تعهدات دولت قبل در پروژه مسكن‌مهر، جلوي بروز تعهدات جديد در اين پروژه را بگيرد.
آمار قطعي درج شده در سامانه مديريت مسكن‌مهر درباره حجم واقعي واحدهاي مسكوني‌مهر در دست ساخت و همچنين تعداد متقاضيان حائز شرايط كه در قالب پيش‌خريدار، قرارداد رسمي با دولت براي دريافت اين واحدها را دارند، تيم جديد در وزارت راه‌وشهرسازي را بر آن داشته، تكليف ادامه ثبت‌نام در شهرهايي كه ميزان تقاضا با ظرفيت واگذاري مسكن‌مهر در آنها سربه‌سر شده است را روشن كند. در اين خصوص، روزگذشته اولين بخشنامه وزارتي براي 18 شهرجديد كه در مجموع 419 هزار واحد مسكوني‌مهر در آنها در حال ساخت است، صادر شد.
شهرهاي جديد تنها محلی براي واگذاري مسكن‌مهر به متقاضيان ساكن كلانشهرها محسوب مي‌شود و در دو سال اخير تحت‌تاثير افزايش شديد قيمت مسكن در كلانشهرهايي همچون تهران، اصفهان و شيراز، واحدهاي مسكوني‌مهر شهرهاي‌جديد توجيه‌اقتصادي فوق‌العاده قابل‌توجهي پيدا كرد طوري كه در اين مدت، علاوه بر تكميل سريع ظرفيت ثبت‌نام به واسطه هجوم متقاضي واجدشرايط، ليست ديگري تحت عنوان «افراد ذخيره» در كنار ليست ثبت‌نام قطعي، در سامانه مديريت مسكن‌مهر شهرهاي جديد شكل گرفت.
ماجرای ليست‌انتظار و افراد ‌ذخيره
سال91 دولت و مسوولان وقت وزارت راه‌وشهرسازي با دو هدف عمده، پرهيز كردند از اينكه به حجم سنگين تقاضاي اضافي در مسكن‌مهر «نه» بگويند!
هدف اول از اين عقب‌نشيني، برنامه‌ احتمالي براي شروع ساخت‌وساز جديد مسكن‌مهر بود كه در قالب اين احتمال، مقامات وزارت راه‌وشهرسازي در برنامه كاري خود، ادامه خط توليد مسكن‌مهر در دولت يازدهم را پيش‌بيني كرده بودند و تصور مي‌كردند هر دولتي چه از بدنه دولت دهم و چه از جريان سياسي مخالف آن دولت، روي كار بيايد ناگزير خواهد بود از تامين قطعات جديد زمين‌99ساله و ساخت سري جديد اين واحدها براي متقاضيان جامانده از طرح. به همين‌خاطر تيم قبلي وزارت راه‌وشهرسازي در آن زمان ترجيح دادند، براي متقاضيان جديد، ليست انتظار تدارك ببينند.
هدف دوم نيز پرهيز از دلسرد كردن موج تقاضاي جديد در مسكن‌مهر آن هم در آستانه انتخابات رياست‌‌جمهوري بود. به همین خاطر مسوولان مسكن‌مهر در فاصله تكميل ظرفيت حقيقي ثبت‌نام مسكن‌مهر تا يكي دو ماه مانده به انتخابات خردادماه رياست‌جمهوري، مسير توسعه ليست «اسامي ذخيره» در ثبت‌نام‌هاي مسكن‌مهر شهرهاي‌جديد را باز گذاشتند تا از يك‌سو اعتراض و ناملايمات از بابت عدم پوشش نيازها در بازار مسكن‌مهر به وجود نيايد و از سوي‌ديگر، بازتاب تكميل‌ظرفيت، به داخل كلانشهرها از طريق افزايش يكباره تقاضاي مسكن و رشد قيمت‌ها، رسوخ نكند.
جزئيات بخشنامه «توقف‌ ثبت‌نام»
مجموعه آنچه در دولت قبل، سبب شد طرح مسكن‌مهر به بار اضافي مجهز شود، از روز گذشته به مرحله توقف رسيد.
معاون وزير راه‌و‌شهرسازي و مديرعامل شركت عمران شهرهاي جديد روز گذشته با ابلاغ يك بخشنامه به مديران 18 شهر جديد سراسر كشور، دستور ممنوعيت افزايش بار تعهدات دولت در طرح مسكن‌مهر را صادر كرد.
در اين بخشنامه به شهرهاي‌جديد دستور داده شده است: «اكيدا از هر گونه ثبت‌نام جديد از متقاضيان مسكن‌مهر خودداري شود.»
محسن نريمان معاون امور شهرهاي جديد در وزارت راه‌وشهرسازي همچنين در بخشنامه ابلاغي، از حذف دسترسي مديران شهرها به نرم‌افزار ثبت‌نام متقاضي در سامانه مسكن‌مهر خبر داده است تا حتي كمترين احتمال پيرامون اسم‌نويسي يا تشكيل پرونده براي متقاضيان نيز به صفر برسد. متن بخشنامه‌اي كه دو روز پيش با امضای معاون وزير راه‌وشهرسازي تنظيم شده و از روزگذشته در تابلوي اعلانات شهرهاي جديد از جمله شهر جديد پرند براي اطلاع‌رساني به مراجعه‌كننده‌هاي متقاضي مسكن‌مهر، نصب شده، به شرح زير است: «احتراما با عنايت به سياست‌هاي دولت محترم در زمينه اجراي مسكن‌مهر و محدوديت‌هايي كه در رابطه با تامين منابع مالي و اجراي اين پروژه‌ها وجود دارد و نيز با توجه به ضرورت ايجاد تعادل ميان تعداد واحدهای در حال اجرا با تعداد متقاضيان ثبت‌نام شده، شايسته است از تاريخ ابلاغ اين بخشنامه اكيدا از هر گونه ثبت‌نام متقاضيان در قالب دريافت پرونده و ثبت‌نام در سامانه خودداري شود. بديهي است از تاريخ ابلاغ اين بخشنامه دسترسي به ثبت‌نام متقاضيان در شهرهاي‌جديد حذف خواهد گرديد و منبعد هرگونه ثبت‌نام براساس شيوه‌نامه جديد كه متعاقبا‌ توسط اين شركت تدوين و ابلاغ خواهد شد، امكان‌پذير است.»
اگر چه امكان ثبت‌نام جديد از متقاضيان مسكن‌مهر در شهرهاي جديدي همچون پرند يا پرديس، با توجه به پيش‌فروش 100 درصد اين واحد‌ها، تقريبا از ماه‌ها پيش مسدود شده و حتي در پرند از زمستان سال گذشته، توقف ثبت‌نام رسما اعلام شده بود، اما منظور از تدوين ضوابط جديد ثبت‌نام در بخشنامه جديد، اين است كه در صورت انصراف پيش‌خريداران به هر دليل از ادامه راه و در نتيجه خالي‌شدن ظرفيت واگذاري واحدها، اين امكان وجود خواهد داشت كه دولت تحت ضوابط جديد، اقدام به ثبت‌نام دوباره از متقاضيان جديد كند.
پرند به پيشواز بخشنامه رفت
روزگذشته همزمان با اعلام جزئيات بخشنامه معاون وزير راه‌وشهرسازي مبني بر ممنوعيت ثبت‌نام و عضوگيري جديد در مسكن‌مهر شهرهاي جديد، خبر رسيد: در پرند اسامي 10 هزار نفر از متقاضيان «ليست ذخيره»، از فهرست ثبت‌نامي‌ها در سامانه مسكن‌ مهر حذف شده است.
اين اقدام بعد از آن صورت مي‌گيرد كه مديران پرند همه واحدهاي مسكن‌مهر را به نام پيش‌خريداران (ثبت‌نام كنندگان قطعي) جانمايي كرده‌اند و در واقع، هيچ آپارتمان اضافي براي پيش‌فروش به متقاضيان ذخيره‌ وجود ندارد كه بخواهد به نام اسامي موجود در ليست ذخيره يا همان ليست انتظار دربيايد. در پرند حدود 99 هزار واحد مسكوني‌مهر در دست ساخت است، اما بيش از 115 هزار نفر متقاضي، براي اين واحدها در سامانه اسم نوشته‌اند.
شركت عمران شهر جديد پرند اواخر سال گذشته با ارسال پيامك به ثبت‌نام‌كننده‌هاي ليست ذخيره كه آن زمان تعدادشان به بيش از 15 هزار نفر مي‌رسيد، از آنها خواسته بود با مراجعه به كارگزاري پرند، نسبت به انتخاب پروژه‌ها و واريز آورده‌نقدي اقدام كنند؛ اما از اين جمعيت، حدود 10 هزار نفر تاكنون نه مراجعه‌اي داشته‌اند و نه اينكه مبلغي تحت عنوان آورده‌نقدي به حساب واريز كرده‌اند كه به اين ترتيب همان‌طور كه پيش‌تر هم مسوولان وزارت راه‌وشهرسازي اعلام كرده بودند، افرادي كه در ليست ذخيره قرار دارند و پرداخت نقدي هم نداشته‌اند، جزو كساني كه دولت به آنها تعهد واگذاري مسكن‌مهر دارد، محسوب نمي‌شوند و پرند هم‌اكنون اسامي اين افراد –كه در واقع ريالي پرداختي نداشته‌اند و صرفا در ليست ذخيره بودند- را از سامانه حذف كرده است.
شانس بالاي حذف‌شده‌ها
با اين حال گفته مي‌شود، در صورتي كه دولت در ماه‌هاي آينده برنامه‌اي مشابه مسكن‌مهر براي طبقات اجتماعي –گروه‌هاي كم‌درآمد- داشته باشد، اسامي حذف شده از ليست ذخيره، در اولويت ثبت‌نام در طرح‌هاي جديد خواهند بود.
ابعاد يك تعهد سنگين
توقف ثبت‌نام جديد در مسكن‌مهر و همچنين پاكسازي ليست موجود از طريق حذف اسامي رزرو اين امكان را براي مسوولان وزارت راه‌وشهرسازي ايجاد خواهد كرد که به دور از فشار سنگين متقاضيان لیست ذخیره، نسبت به جبران تاخيرات به وجود آمده در واگذاري واحدها به ساير متقاضيان ثبت‌نام شده واجدشرايط قطعي، برنامه‌ريزي كنند.
در قالب طرح مسكن‌مهر، دو ميليون و 100 هزار واحد مسكوني‌ در كل نقاط شهري كشور شامل شهرهاي كوچك و بزرگ و همچنين شهرهاي‌جديد تعريف شده كه 400 هزار واحد سهم شهرهاي‌جديد، يك ميليون واحد سهم شهرهاي بزرگ و مابقي سهم شهرهاي كوچك است.
از كل اين 2 ميليون و 100 هزار واحد، تاكنون حدود يك ميليون واحد مسكوني افتتاح و به بهره‌برداري رسيده است كه سهم شهرهاي جديد از افتتاح‌ها كمتر از 100 هزار واحد مسكوني بوده است. به اين ترتيب، دولت يازدهم در مواجهه با تعهد دولت قبلي در اين طرح، وظيفه دارد يك ميليون مسكن‌مهر ناتمام را حداكثر در دو سال اول فعاليت كاري خود –پايان93- تكميل كرده و به پيش‌خريداراني كه طبق قراردادهايشان بايد تاكنون ساكن اين آپارتمان‌ها مي‌شدند، تحويل دهد!
در اين ميان، مسووليت شهرهاي‌جديد كه سهم فوق‌العاده ناچيزي از افتتاح‌هاي دو سال اخير در مسكن‌مهر داشتند، زيادتر است.  گفته مي‌شود در شهر جديد پرند روزانه بيش از يك هزار نفر از پيش‌خريداران بابت اطلاع از آخرين وضعيت پيشرفت فيزيكي واحدهايشان به كارگزاري پرند مراجعه مي‌كنند و در مقابل، تيم فني ناظر بر پروژه‌ها در پرند، در حال آزمون راه‌هاي مختلف براي تامين سريع خدمات زيربنايي و هدايت پيمانكاران به تكميل مراحل نازك‌كاري ساختمان‌هاي نيمه‌تمام است.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت