تلفن سایت

اهداف متفاوت بانک مسکن و مسکن مهر

تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۲

فردي كه از سال 68 تا 84 مديرعامل بانك مسكن بوده و در واقع طي 4 سال وزارت عباس آخوندي در وزارت مسكن، وظيفه تامين‌مالي اين بخش در بانك‌مسكن را برعهده داشته است، مي‌گويد: تجربه پرداخت وام خريد مسكن پرقدرت؛ يعني تسهيلاتي كه حداقل 70درصد قيمت مسكن را بتواند پوشش دهد، به سال69 برمي‌گردد در آن زمان بانك 5/1 ميليون تومان وام خريد از صندوق سپرده‌گذاري پرداخت مي‌كرد و كافي بود متقاضيان با آورده 500 هزار توماني كه معادل پول خريد يك موتورسيكلت بود، صاحب يك واحدمسكوني 2 میلیونی شوند. در آن سال‌ها هم منافع بانک مسکن تامین می‌شد و هم اینکه به تناسب افزایش تورم و قیمت مسکن، سقف وام مسکن بالا می‌رفت. ضمن اينكه هیچ تاثیری روی افزایش قیمت مسکن نمی‌گذاشت و متقاضیان این وام هم عمدتا مشتریانی بودند که برای مصرف خود از تسهیلات مسکن استفاده می‌کردند.
مديرعامل اسبق بانك‌مسكن در گفت‌وگو با خبرگزاري‌فارس، در واكنش به ممنوعيت به‌روزرساني سقف وام خريد مسكن (متناسب با تورم) طي 8سال گذشته اعلام كرد: متوقف کردن افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن در 8 سال گذشته هم بانک‌مسکن را از حیز انتفاع (وضعیت سوددهی و نفع داشتن) انداخته ‌است  و هم عملكرد خود وام را براي خريداران حتي در شهرهاي كوچك، از دسترس خارج كرده است. ظاهرا استفاده از وام فعلي خريد مسكن در بانك‌مسكن نیز بسيار كاهش پيدا كرده است. 
فرشچيان در عين حال درباره طرح جديد عباس آخوندي مبني بر شكاندن انحصار بانك‌مسكن در پرداخت تسهيلات مسكن، تصريح كرد: اگر قرار باشد بانك‌مسكن آن انحصار را نداشته باشد ديگر تفاوتي با بانك‌هاي ديگر ندارد و ديگر لازم نيست سهام آن دولتي بماند در اين صورت در رقابت با بانك‌هاي ديگر، بايد اختيار بيشتري هم داشته باشد. 
مديرعامل اسبق بانك‌مسكن در اين گفت‌وگو، مقايسه جالبي هم بين شيوه دولت قبل در تامين‌ نياز مسكن مردم از طريق مسكن‌مهر و شيوه دولت‌هاي قبل‌تر كه وام خريد مسكن پرداخت مي‌كردند، انجام داده است: صندوق پس‌انداز مسکن مردم را کمک می‌کند که با پس‌انداز خودشان صاحب مسکن شوند؛ اما مسکن مهر به افرادی که مسکن نداشتند، مسکن می‌داد. یعنی تفاوت این دو در این است که زمانی شما یک نفر را کمک می‌کنید، نان بخرد و زمانی شما یک نان می‌خرید تا آن را به آن فرد بدهید. پس هدف این کمک کردن‌ها یک مقدار متفاوت است؛ البته مسکن مهر هم در یکسری از نقاط مفید بوده است. 


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت