تلفن سایت

عمر کوتاه جدول بتنی در ایران

تاریخ ۵ مهر ۱۳۹۱

 

عمر جدول‌های بتنی در ایران بیش از ۵ سال نیست

رئیس هیئت مدیره انجمن بتن ایران با بیان اینکه عمر جدول‌های بتنی به کار رفته در سطح شهر بیشتر از ۵ سال نیست،گفت: تعداد تولید‌کنندگان جدول‌های بتنی در کشور به عدد ۱۰۰۰ می‌رسد، اما کمتر از ۱۰ تولید‌کننده استاندارد سازی را رعایت می‌کنند.

خبرگزاری فارس: عمر جدول‌های بتنی در ایران بیش از ۵ سال نیست

  محسن تدین در سمینار تخصصی "قطعات بتنی پیش ساخته با تأکید بر جداول شهری افزود: قطعات بتنی در ایران در معرض عوامل جوی هستند، متأسفانه به دلیل دوام پایین خیلی زود آسیب دیده و منظر شهری را دچار مشکل می‌کنند.

وی ادامه داد: طبق آماری که دفتر فنی وزارت کشور در سال 83 منتشر کرد متوسط عمر جدول‌های بتنی در شهرهای ایران سه سال است و این یک خطر برای سرمایه‌های عمومی کشور است.

وی با بیان اینکه متصدی استفاده از جدول بتنی در کشور بیشتر شهرداری‌ها هستند و تمام این سرمایه‌ها از جیب مردم است، تأکید کرد: متأسفانه باید اذعان کنیم که به ازاء تولید یک تن سیمان ،یک تن گاز CO2 تولید می‌شود که این از بدترین عوارض تولید سیمان است که به چشم دیده نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: متوسط عمر جدول‌های بتنی کمتر از 5 سال است، بنابراین باید با اتخاذ راهکارهای مناسب همانند سایر کشورهای پیشرفته و نه چندان پیشرفته این عدد را به 10 یا 20 سال برسانیم.

تدین گفت: مرکز تحقیقات مسکن دستورالعملی را تهیه و آن را به شهرداری ارائه کرده است تا دیگر همانند گذشته که به ظاهر جدول های بتنی توجه می‌شد،این موضوع ملاک خرید جدول نباشد و بیشتر به با دوام بودن آن و عمر مفید توجه شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن بتن ایران ادامه داد: در این دستورالعمل، جدول بتنی مناسب و مقاوم از جدول بی‌دوام تشخیص داده می شود تا با این کار شهرداریها از جدول‌های با عمر بالا برای سطح شهر استفاده کند.

به گفته وی، اگر این دستورالعمل به درستی اجرا شود، عمر مفید جدول بتنی به 25 سال هم می‌رسد.

* مهر استاندارد برای جدول‌های بتنی راهکاری مناسب

تدین گفت: استانداردی به عنوان استاندارد ملی برای پذیرش جدول‌های بتنی به عنوان ویژگی‌های استاندارد جدول تدوین و به مؤسسه استاندارد ارائه شد تا مؤسسه استاندارد، مهر استاندارد به تولید‌کنندگان جدول بتنی اعطا کنند.

رئیس هئیت مدیره انجمن بتن ایران افزود: این دستورالعمل در سال 86 به شهرداری ارائه شد تا براساس آن تولید‌کنندگان جدول بتنی با مهر استاندارد دریافت کنند و آن وقت شهرداریها تنها از این تولید‌کننده‌ها جدول خریداری کنند.

وی ادامه داد: آمارهای ارائه شده در سال 83 نشان می‌دهد سالانه بالغ بر 50 میلیارد تومان هزینه از بین رفتن جدول‌های بتنی برای کشور بود که با قیمت امروز این عدد به 500 میلیارد تومان می‌رسد.

وی تصریح کرد: اگر مؤسسه استاندارد، استاندارد اجباری برای تولید جدول بتنی به اجرا بگذارد دیگر خریداران بزرگ هزینه کنترل و آزمایش را نخواهند کرد و با خیال راحت جدول بتنی با دوام و با کیفیت بالا را خریداری می‌کنند.

* استفاده از کفپوش بتنی ارزان‌تر از آسفالت

شهریار ظهوری قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ساختمانی تولیدی و تحقیقاتی آپتوس ایران نیز در این سمینار گفت: افزایش تولید دانش نکته‌ای است که امروز به طور محسوس در تمام کشور قابل مشاهده است و به طور مستقیم این موضوع در سطح زندگی مردم تأثیر دارد.

وی افزود: حال که اقتصاد مقاومتی در کشور مطرح است پس برای افزایش بهره‌وری باید بر روی تحقیق و توسعه متمرکز شد و هر شرکتی که دارای واحد تحقیق و توسعه است موفق خواهد بود.

ظهوری خاطرنشان کرد: یکی از علایق این شرکت نهادینه کردن فرهنگ استفاده از کفپوش‌های بتنی در روسازی معابر شهری است.

وی افزود: به کاربردن کفپوش‌های بتنی در خیابان‌هایی که دائم توسط نهادهای مختلف کنده‌کاری می‌شود ارزان‌تر و قابلیت تعویض با دوام بیشتر دارد.

وی با بیان اینکه تولید و حمل کفپوش‌های بتنی در کشور صنعتی شده است،تصریح کرد: فرهنگ استفاده از کفپوش‌های بتنی باید در کشور پیاده شود و با توجه به اینکه تمرکز ما در واحد تحقیق و توسعه است، توانایی تولید روزانه 6 هزار متر مربع را داریم.

وی با بیان اینکه کفپوش‌های بتنی، نسل سوم تولید جدول است،گفت: در حال حاضر روزانه 1500 جدول نسل سوم تولید می‌شود اما با توجه به متراژهای خیابان‌های کشور، نیاز کشور به این کفپوش‌ها بسیار بالاست.

به گفته وی، در حال حاضر تنها 5 کارخانه هستند که در کشور جدول نسل سوم تولید می‌کنند.

*جدول بتنی دستی از دور خارج شده است

نیما امینیان مدیرعامل شرکت شایا تدبیرشهر نیز در سمینار تخصصی «قطعات بتنی پیش ساخته با تاکید بر جدول شهری» گفت: بتن دارای سه مؤلفه مقاومت، کارآیی و دوام است، بنابراین اهمیت دوام جدول بیشتر از کارایی و مقاومت جدول است.

وی با بیان اینکه مقاومت جدول نشان دهنده دوام نیست،گفت: جدول‌های بتنی دستی از دور خارج شده‌اند و با قاطعیت می‌‌توان گفت که این جدول‌ها مردود هستند.

امینیان تأکید کرد: جدول «اسلامپ صفر» که بتن کاملا سفت است شیوه‌ای در تولید دارد که به نوع قابل حرکت و به نوع ثابت معروف است.

وی ادامه داد: از لحاظ دوام دو نوع اول جواب نمی‌دهد اما جدول بتنی با نوع «پرس تر» که تحت فشار پرسی 600 تنی قرار می‌گیرد بحث دوام بالا در هر اقلیم را جواب می‌دهد.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت