تلفن سایت

نقش کارگران فصلی در صنعت ساخت و ساز

تاریخ ۴ مهر ۱۳۹۱

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

صنعت ساخت و ساز از وجود کارگران فصلی رنج می برد

تهران - رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: وجود نیروهای کارگر غیرماهر و فصلی در صنعت ساختمان هم اکنون به یک معضل تبدیل شده است و تا این معضل حل نشود، نمی توان امیدوار بود صنعت آنطور که باید و شاید تولیدات خوبی داشته باشد.

  ˈسیدمحمود فاطمی عقداˈ روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، نقش کارگران غیرماهر و فصلی در کاهش کیفیت ساخت و ساز را بسیار موثر دانست و افزود: هم اکنون صنعت ساختمان با مشکل کارگران فصلی مواجه است که یکی از راه های حل این مشکل ساماندهی نیروی کار در این صنعت است.

وی با بیان اینکه شرکت های انبوه ساز باید دارای نیروهای ثابت باشند تا امکان سرمایه گذاری برای آموزش آنها وجود داشته باشد، اظهار داشت: باید به سمت شکل گیری شرکت هایی حرکت کرد تا در بحث ارایه خدمات ساختمانی فعالیت داشته باشند و پیمانکاران ساختمانی در صورت نیاز به کارگر، به این مجموعه ها مراجعه کنند.

فاطمی عقدا سپس تصریح کرد: طرح شکل گیری شرکت های خصوصی در راستای ارایه خدمات ساختمانی را مدتها پیش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پیشنهاد داد، اما تاکنون اجرایی نشد، ضمن اینکه این مرکز همچنان براین باور است تا نیروهای صنعت ساختمان ساماندهی و تابع یک نظام مشخص نشوند، امکان اجرای طرح ارتقای نیروی کار وجود ندارد.

وی با درخواست از انبوه سازان به منظور پیگیری جدی طرح ارتقای فنی کارگران ساختمانی گفت: بخش اعظم نیروی کار در اختیار انبوه سازان است و چنانچه این مجموعه طرح ارتقای فنی کارگران را پیگیری کند، بخش قابل توجهی از مشکل به کارگیری کارگران غیرماهر در صنعت ساختمان حل خواهد شد.



** نوسانات بازار ارز باید کمترین تاثیر را در صنعت ساختمان داشته باشد

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص تاثیرات نوسانات بازار ارز و محدودیت های بین المللی، بر صنعت ساختمان گفت: حدود 80 درصد مصالح و اجزای ساختمان در داخل تولید می شوند و بنابراین نباید افزایش قیمت ارز و همچنین محدودیتهای بین المللی در قیمت ساختمان تاثیر داشته باشد.

فاطمی عقدا افزود: اگرچه تورم سالیانه و همچنین افزایش قیمت ها با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بر قیمت ساختمان تاثیر دارد،اما نسبت دادن افزایش قیمت های مسکن به بازار ارز و تحریم ها ناشی از تلاش سودجویان و دلالان است که باید با آنها برخورد کرد.

وی افزود: دستگاه های نظارتی نباید اجازه دهند که دلالان از این وضعیت سوء استفاده کنند چرا که افزایش قیمت ارز و وجود تحریم ها هیچ ارتباطی با افزایش قیمت مسکن ندارد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین اضافه کرد: این مرکز بدنبال ارایه راهکارهایی مبنی بر سبک سازی و جلوگیری از پرت مصالح و استفاده از سیستم های نوین و ارزان سازی است که این روشها تاثیر مثبتی بر قیمت تمام شده مسکن دارد.



** افزایش 30 درصدی قیمت تمام شده مسکن طی شش ماهه گذشته

در ادامه این نشست، رییس کانون سراسری انبوه سازان ایران با بیان اینکه قیمت تمام شده مسکن در شش ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 30 درصد افزایش یافته است، گفت: قیمت تمام شده ساخت هر مترمربع مسکن در کشور بستگی به موارد زیادی در ساخت و ساز دارد اما حداقل از مترمربعی حدود 500 هزار تومان شروع می شود و حداکثر به یک میلیون و 200 هزار تومان می رسد.

ˈایرج رهبرˈ با تاکید براینکه به منظور نظارت بر قیمت مسکن باید عرضه و تقاضا را کنترل کرد، افزود: قیمت تمام شده مسکن به اجزای تشکیل دهنده ساختمان بستگی دارد که قیمت هرکدام از این اجزا افزایش یابد به طور قطع در افزایش قیمت تمام شده مسکن نیز تاثیر می گذارد.

وی سپس در مورد قیمت تمام شده هر مترمربع طرح مسکن مهر نیز گفت: قیمت مسکن مهر نیز حدود 10 درصد افزایش یافته و قیمت تمام شده آن از 300 هزار تومان به 330 هزار تومان در هر مترمربع رسیده است اما در این سطح از قیمت نیز دولت متعهد شده مصالح مورد نیاز را تامین و تسهیلات در اختیار این طرح بگذارد.



** مسایل حقوقی، بیشترین مشکلات فراروی صنعت ساختمان

رییس کانون سراسری انبوه سازان کشور در ادامه بیشترین مشکلات در صنعت ساختمان را از نظر حقوقی و مسایل حاشیه آن دانست و گفت: مسایل حقوقی در فرایند ساخت و ساز شامل قبل از اجرا مربوط به عقد قرارداد، در حین اجرا مربوط به اجرای مقررات ملی ساختمان و پس از ساخت نیز مربوط به حقوق خریداران است. مسایل و مشکلات حقوقی در این سه مرحله خیلی ملموس است.

رهبر با تاکید براینکه سازندگان ساختمان باید تاییدیه صلاحیت از وزارت راه و شهرسازی داشته باشند، اظهار داشت: باید اخذ این صلاحیت را برای تمام سازندگان ساختمان اجباری کرد، به گونه ای که هر فرد سازنده باید خود صلاحیت ساخت و ساز را داشته باشد یا یک فرد متخصص و ماهر را در فرایند ساخت و ساز به کار گیرد.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت