معرفی آسانسور و اجزای آن (فصل دوم)
مزايای آسانسورهای هيدروليکی:
1- هزینه اوليه تجهيزات و تعمير و نگهداری آن به ميزان چشمگيری کمتر است.
2- بهره برداری مؤثر تر از فضای ساختمان
3- کاربرد در ظرفيت های بالا
4- پایين آمدن بدون مصرف انرژی
محدودیت های آسانسور های هيدروليکی:
1- سرعت و ارتفاع کم
2- حفر زمين برای جای گذاری جک در سيستم های مستقيم
3- توليد حرارت به هنگام پایين آمدن
4- مصرف انرژی به دليل نداشتن وزنه تعادل
تنوع در نحوه استقرار و انتقال نيرو به کابين:
- روش مستقيم ( direct):
در این روش پیستون مستقيما به کابين متصل شده سرعت و مقدار حرکت جک همواره با حرکت کابين برابر است.
الف- مستقيم کناری (direct side):
جک مستقيما به کنار یوک بالای کابين متصل ميگردد.
ب- مستقيم مرکزی (direct central):
جک مستقيما زیر کابين متصل می گردد.
روش غير مستقيم (indirection):
در این روش پيستون باعث حرکت یک پولی می شود. این پولی از طریق چند سيم بکسل که یک سر آنها به کابين و سر دیگر به کف چاله مهار گردیده باعث حرکت کابين می شود. ولذا بدیهی است که مقدار حرکت کابين دو برابر حرکت پيستون است. (سرعت و حرکت کابين دو برابر روش مستقيم) به همين دليل این روش به سيستم 1:2 معروف گردیده. به لحاظ حفظ استانداردهای ایمنی علاوه بر شير اشمنی از سيستم پاراشوت نيز استفاده می شود. در این روش همواره جک کنار کابين است.
آسانسور های پانوراما (نمادار):
موارد استفاده:
در نمای ساختمانهای با ارتفاع متوسط (مانند مجتمعهای تجاری، رستورانها و ...) در داخل فروشگاههای زنجيره ای چند طبقه در داخل ساختمانهای مسکونی بسيار لوکس،تریپلکس و بالاتر
در هتلها و مکانهای لوکس مانند تالارها در سایر ساختمانهایی که آسانسور در نما در نظر گرفته شده است.
آسانسور های پانوراما با سيستم هيدروليک:
در آسانسورهای پانوراما همواره سعی ميگردد تا تجهيزات مکانيکی و برقی در معرض دید قرار نگيرند که در سيستم های هيدروليک به دليل عدم نياز به سيم بکسل و وزنه تعادل زیبایی بيشتری در آسانسور وجود دارد.
آسانسور های پانوراما با سيستم کششی:
محدودیتهای سيستم هيدروليک در ارتفاع و سرعت، لزوم استفاده از سيستم کششی را در ساختمانهای بيش از 4 یا 5 طبقه نمایان می کند. اگر چه سيستمهای کششی دارای سيم بکسل و وزنه تعادل هستند ولی با انجام ترفندهای تجهيزات مکانيکی و برقی کمتر به چشم می آیند.
تعاريف:
- بالاسری: کف بالا ترین توقف تا زیر سقف چاه آسانسور
- سيستم ترمز ايمنی (سيستم پاراشوت): سيستم مکانيکی واقع در قسمت زیرین یا بالای چهارچوپ (یوک) کابين یا وزنه تعادل با وظيفه توقف کردن کابين یا وزنه تعادل در صورت افزایش غير عادی سرعت
- چاهک: فاصله قائم بين پایين ترین توقف تا کف چاه آسانسور
- شير اطمينان: شير هيدروليکی با وظيفه جلوگيری از سقوط یا افزایش سرعت کابين در آسانسورهای هيدروليک
- کابين: جزئی از آسانسور که مسافر یا بار یا هر دو را در خود جای مي دهد.
کابین آسانسور
نگهدارنده ريلها: متصل کننده ریل ها به سازه و دیواره چاه آسانسور
کليد آتش نشان: کليدی که در مواقع ضروری توسط آتش نشان (راهبر داخل کابين) فعال شده تا کارایی آسانسور با حذف توقف های غير ضروری بيشتر شود.
يوک کابين: قاب نگهدارنده که کف کابين، ترمز های ایمنی، کفشک ها و سيم بگسل ها به آن متصل می شود.
سيم بگسل جبران:
درساختمانهای مرتفع وقتی کابين در بالا یا پایين طبقه قرار می گيرد مجموع وزن سيم بکسل ها که مقدار قابل ملاحظه ای است به یک سمت فلکه کشش منتقل ميشود و مشکلاتی مانند سر خوردن روی فلکه کشش، گرم کردن موتور، مصرف انرژی زیاد را به وجود می آورد. برای جلوگيری از این موارد سيم بگسل یا زنجيری هم وزن سيم بگسل ها، از تير پایين یوک کابين به تير پایين وزنه تعادل متصل ميشود، که اضافه وزن به وجود آمده توسط سيم بگسل ها را جبران می نماید.
- موتور خانه: فضایی برای قرار گيری موتور گير بکس و تابلوی کنترل با ابعاد استاندارد .
تابلو کنترل آسانسور:
مجموعه ای شامل مدارهای فرمان و قدرت با وظيفه کنترل حرکت کابين و پاسخگویی به احضار
ادامه دارد ...